Verzameling van economische en commerciële informatie
Wie op het juiste moment en in de juiste context nuttige commerciële informatie aan de juiste persoon kan bezorgen, geeft die persoon een doorslaggevend concurrentieel voordeel!
Bij het verzamelen van commerciële informatie is het in de eerste plaats belangrijk om niet alles op een hoop te gooien. Het komt er wel op aan om op basis van gestructureerde kennis ondernemingen te helpen om de economische concurrentie in een wereld die voortdurend evolueert, te bestrijden en zich tegen die concurrentie te beschermen.
Economische informatieverzameling betreft alle gecoördineerde activiteiten met betrekking tot het verzamelen, verwerken en verspreiden van nuttige informatie aan marktspelers, zodat zij die informatie kunnen benutten.
Daar kan men ook nog beïnvloeding en de bevordering van naamsbekendheid van ondernemingen en de bescherming van informatie aan toevoegen.
Deze manier van werken mag niet worden verward met economische en/of industriële spionage, aangezien alles hierbij in alle openheid gebeurt en aangezien uitsluitend van 'witte' informatiebronnen (via menselijke relaties of schriftelijke bronnen) en van wettelijke middelen gebruik wordt gemaakt. De meeste professionals in deze sector hanteren daarbij een duidelijke ethiek en deontologie.
Wij onderscheiden drie hoofdluiken op het vlak van economische informatieverzameling :
- opvolgen van ontwikkelingen (relevante strategische informatie verzamelen);
- bescherming van informatie (gevoelige informatie niet laten uitlekken);
- invloed (informatie of gedrags- en interpretatienormen verspreiden die de eigen strategie ondersteunen).
BruCIS Détective verdedigt uw belangen door u te begeleiden in functie van uw behoeften en zoekt informatie over duidelijk omschreven onderwerpen, die van strategisch belang worden geacht voor uw organisatie.